Deze publicaties zijn ontwikkeld voor docenten in het Voortgezet Onderwijs en in het MBO.
Als het spreken over leerlingen in rapportvergaderingen of leerlingbesprekingen bij u op school niet of onvoldoende leidt tot gedragsveranderingen van leerlingen, dan is het de moeite waard om met de ‘Nieuwe Praktijkgids Leerlingbesprekingen’ aan de slag te gaan.
Op basis van vele jaren ervaring als trainer en begeleider van veranderingsprocessen in Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs en het MBO heeft Inge Hummel beschreven hoe het gesprek over én met leerlingen kan leiden tot effect op hun gedrag. De Nieuwe Praktijkgids Leerlingbesprekingen is zo een handleiding geworden voor alle scholen en voor alle teams die (nog) niet helemaal tevreden zijn over de manier waarop zij spreken over hun leerlingen, in rapportvergaderingen of in leerlingbesprekingen. Het instrumentarium is te gebruiken in alle scholen, of het nu gaat over 11 jarigen of over 17-jarigen, op vmbo havo, vwo of mbo. Het boek helpt scholen en/of teams die het klagen over leerlingen willen omzetten in effectieve acties van leerlingen en docenten.
In deze vernieuwde uitgave wordt de rol van de leerling in het proces sterk benadrukt.
1 exemplaar kost € 19,90 (exclusief verzendkosten).
Er zijn leerlingen die op bepaalde momenten in hun schoolloopbaan meer (of extra) ondersteuning nodig hebben om deze succesvol te kunnen afronden.
In de publicatie “Actie in de klas” geven wij handreikingen aan scholen voor het formuleren van concrete doelen en actiepunten voor deze leerlingen en docenten. De ondersteuning kan bijv. bestaan uit individuele gesprekken van een vakdocent met een leerling, omdat de leerling op dat vak onderpresteert of gedrag laat zien dat het functioneren van de leerling of klas belemmert. Of de mentor kan een gesprek hebben met een leerling ter voorbereiding op de leerlingbespreking. De ondersteuning kan ook de vorm krijgen van een binnenschools- of een buitenschools-arrangement.
Bij alle momenten en gesprekken die plaats vinden in het kader van ondersteuning van leerlingen is het helder krijgen van de vraag van de leerling en het vervolgens formuleren van leerdoelen de eerste stap. De voorbeelden van hulpvragen en leerdoelen zijn gekoppeld aan de categorieën van de signaleringslijsten zoals ook te vinden zijn in de publicatie Praktijkgids Leerlingbesprekingen. Daarnaast zijn per categorie actiepunten te vinden die voortvloeien uit de doelen. Deze actiepunten zijn geordend in actiepunten voor individuen en actiepunten voor groepen.
Prijzen:
1 exemplaar kost € 14,50 (exclusief verzendkosten)